ایمیل: info@seoinc.ir

برند سازی

برند سازی موضوعی ست که امروزه آوازه ی آن در همه ی حیطه های  کسب و کارهای پر رونق  پر شده است. اغلب افراد جامعه به دنبال برند های معتبر و مشهور هستند. البته تنها برند بودن یک محصول نشان دهنده ی کیفیت نیست و دیده شدن یک شرکت در بین کاربران یا بازدیدکنندگان و خریداران، دلیل بر باکیفیت بودن آن برند نمی باشد. اجازه دهید بحث برند سازی را با ذکر یک مثال برایتان توضیح دهیم. فرض کنید شما وارد یک فروشگاه زنجیره ای شده اید و قصد دارید نوشیدنی انتخاب کنید، نوشیدنی های موجود در دو مارک متفاوت می باشند، شما کدام را انتخاب می کنید؟ قطعا شما مارکی را انتخاب می کنید که بار ها با تبلیغ آن مواجه شده اید و برند آن را می شناسید. این روز ها با پیشرفت تکنولوژی، کسب درآمد در هر زمینه فعالیتی تغییر کرده است و دیگر تبلیغات به تنهایی برای موفقیت در دراز مدت کافی نیست و چنانچه هدفمند نباشد شما تنها تا زمانی که تبلیغ می کنید بازدید خواهید داشت و بعد از آن دیگر بازدیدکننده ای از خدمات شما دیدن نمی کند. همانطور که می دانید بهترین حالت برای ورودی گرفتن یک سایت زمانی است که کاربر، خود با میل و انتخاب خود وارد یک سایت شود و به دنبال موضوع سایت شما بگردد. تبلیغات هر میزان که به برند سازی شما کمک کند، اما باز هم تحمیلی به شمار می آید و تا حدودی بازده خودش را دارد اما موضوع دیده شدن در موتورهای جستجوگر متفاوت است و به نوعی احساس امنیت به کاربر می دهد. بنابراین اگر گمان می کنید تنها تبلیغات یا بهینه سازی و یا روش های ایمیل مارکتینگ و … می تواند وب سایت شما را ارتقا دهد وبرند کند، باید بدانید سخت در اشتباه اید.

برندینگ طرح، نماد یا هر ویژگی  دیگری می تواند باشد که خدمات یا محصولات خاصی را مشخص می کند و موجب می شود از سایر محصولات و خدمات متمایز شود. نشان تجاری، عنوان قانونی برای برند سازی می باشد و جز مراحل سئو و بهینه سازی وب سایت به شمار می آید.

برند سازی اینترنتی را به عنوان علم بهره برداری از موتورهای جستجوگر و شبکه های اجتماعی می شناسند، زیرا همه این موارد صرفا یک ابزار هستند. یکی از تکنیک های مدیریت برند، برند سازی اینترنتی می باشد که برای قرار دادن برند در بازار آنلاین از صفحات وب گسترده به عنوان رسانه استفاده می شود. از جمله ابزار های برند سازی آنلاین می توان به طراحی و بهینه سازی وب سایت، رسانه اجتماعی، بلاگ ها، انتشار رسانه های چاپی و بازاریابی ویدئویی اشاره کرد

برند سازی

اهداف برند سازی

  • ایجاد پیام واضح در تصورات مشتری
  • افزایش اعتبار و محصولات نزد مشتری
  • برقراری ارتباط با مخاطبان از طریق محصولات و خدمات
  • ایجاد انگیزه در افراد برای خرید
  • تبدیل کاربران به مشتریان وفادار

کارکرد برند سازی

برند سازی مجموعه فعالیت هایی است که جهت شکل دهی و ایجاد تصویری از شرکت شما در ذهن و دید مشتریان صورت می گیرد. برند سازی شاید به ظاهر خیلی پیچیده و دشوار به نظر بیاید اما اینگونه نیست و شما به راحتی می توانید با ساخت یک وب سایت، به نمایش گذاشتن محصولات، طراحی تبلیغات و انتخاب رنگ های مخصوص مرتبط با شرکت آن را انجام دهید. شما با ایجاد لوگو و به کاربردن آن در شبکه های اجتماعی به برند سازی خود کمک می کنید و به راحتی از طریق برند سازی به ذهنیت و تصوراتی که مصرف کنندگان از برند شما دارند شکل می دهید. ممکن است تصوارت مشتریان با آن چه که شما در ذهن داشته اید تفاوت داشته باشد، ولی آن چه که مشتریان عنوان می کنند و در مورد برند شما می گویند حقیقت دارد و در حقیقت همان برداشتی است که با شنیدن نام کسب و کار و شرکت شما در فکر و ذهن آن ها تداعی می شود. این برداشت می تواند برای شما کاملا مثبت و یا منفی باشد. شما در برند سازی درواقع تلاش می کنید تجربه ای مثبت در ذهن مشتریان خود ایجاد کنید، به گونه ای که آن ها هیچ گاه نام برند شما را از یاد نبرند. فرآیند برندینگ باید کاملا اصولی اجرا شود در غیر این صورت ممکن است تجربه ای منفی برای مشتری ایجاد کند و یا باعث شود مشتریان ثابت خود را از دست دهید. با این وجود این روز ها به مبحث برند سازی توجه زیادی می شود.

انواع برند سازی

برند سازی مشارکتی یا Co-Branding: مشارکت دو برند برای دستیابی به اهداف مشترک

برند سازی دیجیتال: رسانه های اجتماعی، وب سایت، بهینه سازی موتور جستجو، استفاده از وب در جهت تجارت

برند سازی شخصیPersonal Branding : شیوه ی هر فرد برای ایجاد شهرت و اعتبار برای خود

برند سازی علی: مسئولیت اجتماعی برند تجاری و برند سازی با نیت خیرخواهانه

برندسازی

گام های مهم در فرآیند برند سازی:

انجام تحقیقات بازاریابی

تمرکز روی یک ارزش منحصر به فرد

انتخاب نام مناسب برای بیان  پیام برند

برقراری ارتباط احساسی برند با مشتری

برقراری رابطه پایدار با مشتری

تکنیک های برند سازی

شبکه های اجتماعی:

همان طور که می دانید شبکه های اجتماعی این روز ها جزیی از زندگی ما شده است، بنابراین در بحث برندینگ می تواند بسیار موثر باشد. به عنوان مثال صفحه ای که مربوط به طراحی سایت می باشد و 1 میلیون بازدید دارد، می تواند به راحتی نام یک برند را در ذهن ها جا بیاندازد و هر اندازه صفحه دارای مطالب غنی و به روز باشد در قوی تر شدن برندینگ  بیشتر کمک می کند. لازم به ذکر است برخی از شبکه های اجتماعی ورودی بیشتری نسبت به موتورهای جستجو دارند. بنابراین استفاده از شبکه های اجتماعی را در بحث برند سازی جدی بگیرید.

حضور همیشگی: 

سعی کنید مراحل برند سازی را آهسته و پیوسته انجام دهید و همواره در کنار مشتری و مخاطبان خود حضور داشته باشید، حتی هنگامی که برند شما در اوج محبوبیت است  مشتریان خود را تنها نگذارید.

منحصر به فرد بودن: 

همواره چگونگی انجام یک کار مهم نیست بلکه آن نتیجه ای که حاصل می شود اهمیت دارد. نکته ای که در این جا حائز اهمیت است منحصر بودن برند می باشد. گاهی طراحی یک لوگو می تواند به حدی زیبا و تاثیر گذار باشد که پاسخگوی نیاز شما شود. بعضی از افراد در برند سازی از کلمات سخت و روش های سرسام آور استفاده می کنند و نمی دانند در این موضوع موفقیت در سادگی می باشد. از این رو همیشه در نظر داشته باشید، افرادی که تقلید می کنند و از دیگران الگو می گیرند زیاد هستند، شما سعی کنید خاص باشید.

عمل به تعهدات:

در اصل تنها چیزی که نام یک برند را حفظ می کند عمل به تعهدات و ضمانت هایی می باشد که به مشتریان داده شده است. مشتریان شما به تعهدات شما اعتماد می کنند بنابراین سعی کنید اعتماد آن ها را از خود از دست ندهید.

تبلیغات خلاق: 

یکی از موثرترین روش های برند سازی تبلیغات می باشد اما مهم آن است که این تبلیغات چطور و چگونه انجام شود. از تبلیغات باید در قسمت های مرتبط و پر بازدید استفاده شود. تبلیغات روش های زیاد و متنوعی دارد که باید با در نظر گرفتن حیطه ی فعالیت خود بهترین آن را انتخاب کنید. به عنوان مثال برای یک شرکت ممکن است بهترین تبلیغ ارائه ی یک خدمت رایگان باشد.

حل مشکلات: 

همواره سعی کنید برای مخاطبان و مشتریان خود به جای ارائه محصولات جدید، راه حل مشکلات باشید. در حقیقت باید محصولات و خدماتی را عرضه کنید که در گرو حل مشکلات مشتریان باشد.

فرآیند سئو در برند سازی:

 زمانی که شما به دنبال مطلبی هستید سایت های شناخته شده تر را بیشتر قبول می کنید و وارد آن ها می شوید. در بحث برند سازی فرآیند سئو به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو و تکرار برند در صفحات اول گوگل و دیگر موتورهای جستجو می باشد که موجب افزایش اعتبار برند شما می شود. در سئو عوامل زیادی بر برند سازی تاثیر دارد که از جمله مهم ترین آن ها گرفتن بک لینک های پر بازدید، فعالیت در شبکه های اجتماعی برای لینک سازی و … می باشد. اگر خیلی ساده تر بخواهیم بیان کنیم باید اینگونه گفت، سئو و برندینگ رابطه ی دو طرفه دارند، زیرا زمانی که وب سایت شما از طریق تبلیغات و روش های برند سازی در ذهن افراد نقش می بندد و از آن طریق تعداد بازدید کنندگان افزایش می یابد در حقیقت فرآیند سئو نیز بهبود یافته است.